Glöm inte återhämtningen

Att elitidrottare kan drabbas av utbrändhet känner man till, men kan detta tillstånd drabba en enkel motionslöpare? Jo, det kan det. Vad beror det på? Orsaken är helt enkelt för lite vila, kroppen får inte sin cykel för återhämtning. Du tränar hårt och hårdare, ändå anser du att det finns mer krafter att hämta upp. Visst tar det emot lite men lite stryk ska man väl tåla. Så händer det: Du kommer nästan inte upp ur sängen på morgonen, att släpa sig till arbetet känns som ett maratonlopp i sig. På kvällen somnar du i soffan framför tv:n. Du är som en påse, tom på innehåll. Då om inte förr är det dags för vila, men ännu bättre är att inte köra för hårt. Kroppen tål inte vad som helst, om det gäller elitidrottare så gäller det även dig.

Må bäst och träna med förstånd

Utöver vila kan för lite vätska vara orsak till att både fysisk som psykisk förmåga minskar. Att dricka rätt och att träna i lagom omfattning är A och O vid sidan av rätt kost som inte heller det får negligeras. Ta pulsen ofta, absolut på morgonen. En förhöjd puls kan vara tecken på infektion eller på stress. Dagens träning måste då ställas in. God sömn ökar produktionen av tillväxthormoner som är nödvändigt för att kroppen skall kunna bygga upp din muskelmassa genom nya muskelfibrer. Dålig sömn minskar förmågan att kunna prestera både på arbete och under träning, så vila, vila.

Stressa ner, koppla av

När jag vill ta det lugnt lyssnar jag på musik men ibland blir det lite för icke-aktivt. För att hålla hjärnan igång spelar jag på nätet, en sysselsättning som inte ställer alltför hårda krav så att man ändå kan koppla av. Jag går in på mitt favoritcasino och lägger in en lagom spelkassa såvida jag inte står på bra plus sedan förra besöket. Ibland fär jag så kallad lojalitetsbonus så att insatta medel fördubblas. Sedan är det bara att rulla igång. Först brukar jag snurra några videoslots med bra jackpott, hoppar över till black jack och lugnar ner mig med att kolla in oddsen i casinots sportsbook.

Live odds brukar jag bara spela under Premier Leauge, La Liga, Bundesliga eller svenska serier. Men förtips går också bra om det är satt till rätt odds. Brukar ta ut ett par, tre eller fyra halvsäkra matcher till 1,5 eller 1,75 i odds. Sedan kombinera dessa med en eller ett par halvsensationer. Om lyckan står en bli kan det bli ett slutodds på 65 till 100 gånger pengarna. Samtidigt spelar jag bara på de första halvsäkra matcherna som ger 7 till 10 gånger pengarna. Går de in men inte halvsensationerna så går jag i alla fall plus minus noll.