Löpträning och artros

Träning är hälsosamt för de allra flesta människor, och kan hjälpa till att förebygga en rad fysiska och psykiska problem – så även artros. Vill du läsa mer om hur du kan träna för att förebygga ont i knät! Vi har mängder av tips till träning för dig med inflammerade leder. En särskilt bra träningsform för alla med artros är löpträning. Detta gäller artros i knän och höfter. Studier har visat att bland folk som löptränar, förekommer 50 procent mindre fall av just höft- och knäartros. Ju mer du löper – inom rimliga gränser förstås – desto bättre skydd har du mot artros.

Vem bör inte löpa?

Tyvärr gäller inte detta alla löpare, utan bara yngre. När det kommer till de som är äldre eller överviktiga, ser det ut på motsatt sätt. Här kan du läsa mer om risken för att utveckla artros med löpning om du är äldre. Detta gäller förvånande nog även elitlöpare. Det handlar helt enkelt om överbelastning. Det är alltså viktigt att du inte löper om du har smärta i knät som du kan läsa här, utan rådfråga en läkare först. Ibland kan det nämligen hjälpa, medan det i andra fall kan vara skadligt. Du bör heller inte löpa om du har ett BMI över genomsnittet, eller är gammal.

Att tänka på

För dig som inte är en del av någon av dessa grupper är det hälsosamt att löpträna, och istället för att slita på lederna innebär löpningen för dig en stärkning av dem. Det är viktigt att du använder rätt typ av skor, så att du inte felbelastar knän och höfter.

Det kan också vara bra att boka åtminstone ett möte med en personlig tränare, eller en fysioterapeut, som kan visa dig hur du ska landa med sulan för att jogga på bästa sätt. På så vis slipper du onödiga skador, och kan jogga med alla de fördelar som det för med sig.