Skador man ska se upp med

Skador kommer att komma

Oavsett om man är en van träningslöpare eller inte springer så regelbundet så råkar väldigt många ut för olika skador. En undersökning visar att uppemot 70 procent av alla motions- och tävlingslöpare råkar ut för mer eller mindre skador. Som regel var det skador uppkomna av överbelastning trots att studien omfattade ganska vana löpare. De som kollades upp sprang ett par tre mil i veckan och hade tränat minst ett år, en del upp till tre år. Skaderisken i denna undersökning och andra liknade tidigare år visade att mellan 20 till 80 procent av de studerade råkade ut för skador. Skadorna var fördelade från fot, ben eller höft.

Skador man ska se upp med

Skador uppkomna i samband med överbelastning är således boven i dramat. För lite vila och en övertro på egen förmåga ligger som grund. För att undvika skador måste man vila ordentligt mellan passen, inte träna när man är förkyld eller har infektion samt att passa upp ordentligt på vad kroppen säger. Undvik skador genom att:

Ha alltid rätt sorts skor som passar fotvalvet och har rätt dämpning och drop (förhållande mellan häl och framdynan)

Ett lätt och ledigt löpsteg. Försök inte att konstra för att försöka vinna steglängd, löp ledigt och var inte spänd

Om du skall öka träningsdosen eller längden på rundan, gör det i försiktiga tillägg

Den som är äldre kan drabbas av sträckningar i vaden, så kallad gubbvad. Muskelstyrkan är inte riktigt i paritet med löpningen. Man bör träna på gym

Även lårstyrkan bör matcha löpmängden och löpstyrkan

Styrka i bålen ger en bättre hållning och minskar skaderisken. Träna på gym

Blanda tuff träning med lite lättare

Alternativ träning ger mer allsidig vana, gym och cykling i kombination med löpningen är några exempel

Sist men inte minst: Ta dig tid och lyssna på din kropp

Bli bättre löpare med mer benstyrka

När man springer belastas benen mest. De bär upp kroppens hela tyngd och ett enda ben tar hela vikten i vartannat steg och man springer i snitt 70 till 90 löpsteg per minut vid en runda löpning. Springer du en halvtimme så får varje ben en belastning på drygt 6 ton om man väger 80 kilo. En väldigt enorm påfrestning. Muskelbristningar, onda knän och benhinneinflammation är några av de vanliga skadorna. En förbättrad styrka i benen förebygger dessa skador. Så att träna rygg- och benstyrka på gym är ett väldigt gott råd. Träna i maskiner och med vikter.